عن خوَّاتِ بنِ جُبيرٍ(رضي الله عنـه) قال: (نومُ أوَّلِ النَّهارِ خَرقٌ ، وأوسطُهُ خلقٌ ، وآخرُهُ حُمقٌ). أخرجه سفيان بن عيينة في (جامعه) كما في (فتح الباري) لابن حجر (11/70)، ومن طريقه والدينوري في (المجالسة) (2046) ، وابن أبي شيبة (27212)، والبخاري في (الأدب المفرد) (1242)، والطحاوي في (شرح مشكل الآثار) (3/102)، والحاكم في (المستدرك) (4/293)، وأبو نعيم في (الطب النبوي) (155)، والبيهقي في (شعب الإيمان) (4407 و4408) وقال ابن حجر "الفتح": سنده صحيح. وصححه الألباني في صحيح الأدب المفرد(947/1242
).
واتە: خەوی سەرەتای ڕۆژ نەفامێتییە، وە خەوی ناوەڕاستی ڕۆژ (كە پێی دەوترێت قەیلولە) ڕەوشتێكی مەدحكراوە(یان لە ڕەوشتی پێغەمبەرە-صلی الله علیـه وسلم)، وە خەوی كۆتایی ڕۆژ گیلێتییە (چونكە كاتی خەوتن نییەو كەسەكە خۆشی دەزانێت كە خراپە, یان لەبەر ئەوەی كاتی زیكر كردن و نزیك بوونەوەیە لە نوێژی مەغریب).
وعن عَبْدَ اللهِ بْنَ عَمْرٍو(رضي
الله عنـهما) يَقُولُ: ( النَّوْمُ ثَلَاثَةٌ: فَنَوْمٌ خَرَقٌ، وَنَوْمٌ خَلَقٌ،
وَنَوْمٌ حُمْقٌ، فَأَمَّا نَوْمُ خَرَقٍ: فَنَوْمَةُ الضُّحَى يَقْضِي النَّاسُ
حَوَائِجَهُمْ وَهُوَ نَائِمٌ، وَأَمَّا نَوْمُ خَلَقٍ: فَنَوْمَةُ الْقَايِلَةِ
نِصفِ النَّهَارِ، وَأَمَّا نَوْمَةُ حُمْقٍ: نَوْمَةٌ حِينَ تَحْضُرُ الصلَاة).
أخرجه الطحاوي في "شرح مشكل الآثار" (3/101)، والبيهقي في "شعب
الإيمان" (4409) وإسناده رجاله ثقات.
واتە: خەوتنەكان سێ جۆرن: خەوی
نەفامی و خەوی ڕەوشت و خەوی گیلێتی.
خەوی نەفامی: خەوتنی كاتی
چێشتهەنگاوە كە خەڵكی خەریكی كاروبارو پێویستیانن و ئەویش خەوتووە!
وە خەوی ڕەوشت: خەوتنی كاتی
قەیلولەی نیوەڕۆیە (چونكە یارمەتیدەرە بۆ ئەوەی بتوانیت شەو هەستیت و شەونوێژ
بكەیت).
وە خەوی گیلێتی: خەوتنی كاتی نزیك
بوونەوەی نوێژی مەغریبە.